7 راه برای تقویت حافظه در هر سنی
نوشته شده توسط : فاطمه باغستانی

7 راه برای تقویت حافظه در هر سنی

روشهای شگفت انگیز برای حفظ حافظه با استفاده از بازیهای مغزی که عملکرد ذهنی را تقویت می کند حافظه خود را در هر سنی تیز نگه دارید

با افزایش سن ، همه ما متوجه تغییراتی در توانایی خود در به خاطر سپردن چیزها می شویم. شاید شما به آشپزخانه رفته اید و نمی توانید به خاطر بیاورید که چرا یا نمی توانید یک نام آشنا را در طول مکالمه به خاطر بیاورید. حتی ممکن است یک قرار ملاقات را از دست بدهید زیرا ذهن شما را از دست داده است. نقص حافظه ممکن است در هر سنی رخ دهد ، اما ما با افزایش سن بیشتر از آنها ناراحت می شویم زیرا می ترسیم آنها نشانه زوال عقل یا از دست دادن عملکرد فکری باشند. واقعیت این است که از دست دادن حافظه قابل توجه در افراد مسن بخش عادی سالمندی نیست - بلکه به دلیل اختلالات ارگانیک ، آسیب مغزی یا بیماری های عصبی است که آلزایمر از ترسناک ترین آنها است.

اکثر مشکلات زودگذر حافظه که با افزایش سن تجربه می کنیم ، نشان دهنده تغییرات طبیعی در ساختار و عملکرد مغز است. این تغییرات می تواند برخی از فرایندهای شناختی را کند کند ، یادگیری سریع چیزهای جدید یا جلوگیری از حواس پرتی هایی که می توانند در حافظه و یادگیری اختلال ایجاد کنند را کمی سخت تر کند. مسلماً این تغییرات می تواند ناامید کننده باشد و وقتی به مهارت های جدید یا یادگیری مسئولیت های بیشمار نیاز داریم ، بسیار خوشایند به نظر برسند. به لطف چندین دهه تحقیق ، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می توانیم از آنها برای محافظت و تقویت ذهن خود استفاده کنیم. در اینجا هفت مورد است که ممکن است امتحان کنید.

1. به یادگیری ادامه دهید

سطح بالاتر تحصیلات با عملکرد ذهنی بهتر در دوران سالمندی همراه است. کارشناسان تصور می کنند که آموزش پیشرفته ممکن است با تقویت عادت فرد در فعالیت ذهنی به حفظ حافظه کمک کند. اعتقاد بر این است که به چالش کشیدن مغز با ورزش ذهنی فرایندهایی را فعال می کند که به حفظ تک تک سلول های مغزی و تحریک ارتباط بین آنها کمک می کند. بسیاری از افراد دارای مشاغلی هستند که آنها را از نظر ذهنی فعال نگه می دارد اما دنبال کردن سرگرمی یا یادگیری مهارت های جدید نیز می تواند به همان شیوه عمل کند. خواندن؛ پیوستن به گروه کتاب ؛ بازی شطرنج یا بریج ؛ داستان زندگی خود را بنویسید ؛ انجام جدول کلمات متقاطع یا پازل ؛ یک کلاس بردار؛ دنبال موسیقی یا هنر باشید ؛ طراحی چیدمان باغ جدید در محل کار ، پیشنهاد یا داوطلب پروژه ای باشید که شامل مهارتی است که معمولاً از آن استفاده نمی کنید. ایجاد و حفظ ارتباطات مغزی یک فرایند مداوم است ، بنابراین یادگیری مادام العمر را در اولویت قرار دهید.آرام

2. از تمام حواس خود استفاده کنید

هرچه از حواس بیشتری برای یادگیری چیزی استفاده کنید ، مغز بیشتری در حفظ حافظه دخیل خواهد بود. در یک مطالعه ، یک سری تصاویر خنثی از نظر احساسی به بزرگسالان نشان داده شد که هریک همراه با یک بو ارائه شده است. از آنها خواسته نشد آنچه را دیده اند به خاطر بسپارند. بعداً ، مجموعه ای از تصاویر ، این بار بدون بو ، به آنها نشان داده شد و از آنها خواسته شد نشان دهند که قبلاً کدام تصویر را دیده بودند. آنها برای همه تصاویر مرتبط با بو ، و به ویژه برای کسانی که با بوی خوش همراه بودند ، یادآوری خوبی داشتند. تصویربرداری از مغز نشان داد که قشر پیریفورم ، ناحیه اصلی پردازش بو در مغز ، زمانی فعال می شود که مردم اجسام اصلی را با بوی بد ترکیب می کنند ، حتی اگر بوها دیگر وجود نداشته باشند و افراد سعی در به خاطر آوردن آنها نداشته باشند. بنابراین ، هنگام ورود به ناآشنا ، تمام حواس خود را به چالش بکشید. به عنوان مثال ، سعی کنید مواد را هنگام بوی دهان و چشیدن غذای جدید رستوران حدس بزنید. مجسمه سازی یا سرامیک را امتحان کنید ، متوجه حس و بوی موادی که استفاده می کنید باشید.

3. خودتان را باور کنید

افسانه ها در مورد پیری می توانند به از بین رفتن حافظه کمک کنند. دانش آموزان میانسال و مسن تر وقتی در معرض کلیشه های منفی پیر شدن و حافظه قرار می گیرند ، در کارهای حافظه بدتر عمل می کنند و هنگامی که پیام ها در مورد حفظ حافظه در سنین بالا مثبت هستند ، بهتر عمل می کنند. افرادی که معتقدند عملکرد حافظه خود را کنترل نمی کنند ، احتمالاً در حفظ یا بهبود مهارت های حافظه خود کار می کنند و بنابراین احتمالاً دچار افت شناختی می شوند. اگر اعتقاد دارید که می توانید پیشرفت کنید و این باور را به عمل تبدیل می کنید ، شانس بیشتری برای تقویت ذهن خود دارید.

4. استفاده از مغز خود را صرفه جویی کنید


اگر نیازی به استفاده از انرژی ذهنی برای به خاطر سپردن کلیدها یا زمان جشن تولد نوه خود ندارید ، بهتر می توانید بر یادگیری و به خاطر سپردن چیزهای جدید و مهم متمرکز شوید. از تقویم ها و برنامه ریزان ، نقشه ها ، لیست خریدها ، پوشه های پرونده و کتابهای آدرس استفاده کنید تا اطلاعات معمول را در دسترس نگه دارید. محلی را برای عینک ، کیف ، کلیدها و سایر وسایلی که اغلب استفاده می کنید در خانه تعیین کنید. آشفتگی را از دفتر یا خانه خود حذف کنید تا حواس پرتی ها به حداقل برسد ، بنابراین می توانید بر اطلاعات جدیدی تمرکز کنید که می خواهید به خاطر بسپارید.

5. آنچه را که می خواهید بدانید تکرار کنید

وقتی می خواهید چیزی را که به تازگی شنیده اید ، خوانده اید یا به آن فکر کرده اید به خاطر بیاورید ، آن را با صدای بلند تکرار کنید یا بنویسید. به این ترتیب ، حافظه یا ارتباط را تقویت می کنید. به عنوان مثال ، اگر به تازگی نام شخصی به شما گفته شده است ، هنگام صحبت با او از آن استفاده کنید: "بنابراین ، جان ، کامیل را کجا ملاقات کردی؟" اگر یکی از وسایل خود را جایی غیر از محل معمول خود قرار داده اید ، با صدای بلند به خودتان بگویید که چه کار کرده اید. و از درخواست تکرار اطلاعات دریغ نکنید.

6. فاصله بین آن

وقتی زمان بندی مناسب انجام شود ، تکرار به عنوان یک ابزار یادگیری قوی ترین است. بهتر است در یک دوره کوتاه چیزی را بارها تکرار نکنید ، انگار در حال امتحان هستید. در عوض ، موارد ضروری را پس از دوره های طولانی مدت دوباره مطالعه کنید-یک بار در ساعت ، سپس هر چند ساعت و سپس هر روز. فاصله زمانی از تحصیل به ویژه هنگامی که می خواهید بر اطلاعات پیچیده ، مانند جزئیات یک کار جدید ، تسلط داشته باشید ، بسیار ارزشمند است. تحقیقات نشان می دهد که تمرینات فاصله دار نه تنها در افراد سالم بلکه در افرادی که دارای مشکلات شناختی مبتنی بر فیزیک خاص هستند ، مانند کسانی که با بیماری ام اس ارتباط دارند ، بهبود می یابد.

7. یک مونمونیک بسازید

این یک روش خلاقانه برای به خاطر سپردن لیست ها است. دستگاههای یادگاری می توانند به صورت مخفف (مانند RICE برای به خاطر سپردن توصیه های کمکهای اولیه برای اندامهای آسیب دیده: استراحت ، یخ ، فشرده سازی و ارتفاع) یا جملاتی (مانند کلاسیک "هر پسر خوب خوب انجام می دهد" برای یادآوری نتهای موسیقی E ، G ، B ، D و F در خطوط کلید سه تایی).

 

منبع





:: برچسب‌ها: تقویت حافظه ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: